gezonder leven

Verander jezelf positief door bewezen effectieve stappen te maken.

Verandering in de mens is uitgebreid bestudeerd.

project succesvol levenDit is dus waar het allemaal om draait. Op deze site, dat is ook de reden dat je hier beland bent, veranderen. Je bent waarschijnlijk ergens niet tevreden mee en dat moet veranderen. Join the club!

In een duur woord noemen wetenschappers veranderen ook wel zelfregulatie. Dat betekent: het proces waarbij mensen invloed uitoefenen op hun gedachten, gevoelens en gedrag. Verander je gedachten, gevoelens en gedrag en je zult een ander leven creëren.

Zelfregulatie is helaas niet zomaar iets wat je kunt. Dat moet je ontwikkelen. Jonge kinderen zijn bijvoorbeeld niet in staat tot zelfregulatie. Dat proces leer je pas te beïnvloeden als je adolescent bent. Wel kun je tot zeer hoge leeftijd jouw manier van zelfregulatie verbeteren en perfectioneren.

Omdat zelfregulatie zoveel bestudeerd is, zijn er veel onderzoeken waarvan de uitkomsten je goed houvast kunnen bieden. Sommige resultaten zullen jou handvatten geven en een leidraad zijn voor jou om je te ondersteunen. Mensen die erin geslaagd zijn zichzelf volledig te veranderen blijken veel dingen gemeen te hebben namelijk.

Hoe kun je jezelf veranderen?

effectieve duidelijke stappenJe eigen gedrag veranderen, en daarmee wat je bereikt in het leven is niet alleen een kwestie van positief denken, of een cursus reiki volgen. Als je succesvol je eigen wilt veranderen begint het met……jawel, goede doelstellingen formuleren! Ook de wetenschap is het daar over eens.

Na het formuleren van een GOEDE doelstelling is het maken van een goede planning of plan van aanpak aan de beurt. Bij het maken van een goed plan van aanpak zijn er ook nog wel een aantal dingen waarmee je beter rekening kunt houden.

Nu klinkt het allemaal best een beetje veel en zwaar wat ik hierboven schrijf. Echter, stop er even wat tijd in, want als je eenmaal het fundament hebt, ben je ruim over de helft. Veranderen begint vooral met bedenken wat je wilt veranderen en hoe je dat denkt te doen.

Tips bij het stellen van jouw doelen.

Hoe concreter jij je doel formuleert,  hoe groter de kans op succes is gebleken. Dus niet, “ik wil afvallen” maar geef aan hoeveel je wilt afvallen en binnen welke tijd. Formuleer jouw doelen het liefste via de S.M.A.R.T. methode

project succesvol levenStel grootse doelen! Dit betekent dat ze best onhaalbaar mogen lijken. Er is een reden dat dit wellicht meer oplevert dan doelen die kleiner en haalbaarder lijken. In een onderzoek (2004 Linde) werd aangetoond dat mensen met overgewicht met als doestelling heel veel gewicht te verliezen (meer dan 30%) uiteindelijk niet zo vaak hun streefgewicht haalde. Mensen die aangaven minder af te willen vallen (20%) haalde dat vaker.

Echter!!!……..en nu goed opletten, de mensen die 30% of meer gewicht wilde verliezen vielen uiteindelijk wel veel meer af dan de groep die met 20% gewichtsverlies tevreden was. Dit onderzoek is niet het enige wat deze theorie ondersteund.

In 2002 werd een onderzoek gedaan door Liberman, Sagristano en Trape dat aantoont dat we bij lange termijn doelstellingen (ons einddoel) vooral geneigd zijn te kijken van hoe leuk ze zijn en wat het oplevert. Niet zozeer naar de haalbaarheid. Uit dat onderzoek bleek ook dat met een groter doel, de motivatie van mensen om er van alles aan te doen veel groter was dan de mensen met kleinere doelstellingen.

Je raakt dus meer gemotiveerd als jouw doel groot is! Shoot for the stars en ga ervoor dus! Zoals je wellicht hebt gelezen in het stukje waarin ik mezelf voorstel zet ik ook zeker niet laag in. En ik ben ook zeker gemotiveerd om er alles aan te doen!

Als laatste, formulier joe doelen actief. Dus niet wat je niet meer gaat doen. Voorbeeld:” ik ga niet meer snoepen tijdens werk” . Maar formuleer ze zo dat er staat wat je wel gaat doen. Bijvoorbeeld dat je gezonder gaat eten op je werk. Iets wat je niet mag doen is lastiger vol te houden dan iets wat je wel gaat doen.

3 tips bij het maken van een plan van aanpak.

3 tips voor een plan van aanpakAls je jouw doelen helder hebt geformuleerd, zal je moeten bedenken hoe je die doelen gaat bereiken. Een droom zonder plan van aanpak is namelijk maar gewoon een wens. Hieronder een paar goede tips voor het maken van een plan van aanpak.

Tip 1.

Als je al eens geprobeerd hebt om jezelf te veranderen, denk dan eens goed na waarom jouw toenmalige aanpak wellicht niet zo goed werkte. Het kan zijn dat je probeerde meer te gaan sporten, of om een lieve partner te vinden bijvoorbeeld. Bedenk waar het toen fout ging.

jezelf positief veranderenWas het een keertje slecht weer toen je nar de sportschool moest. Ging je volgende keer dat het slecht weer was wederom niet naar de sportschool? Liet je jouw principes te snel los omdat je bang was dat je date je anders zou afwijzen? Of was je juist te kritisch omdat de andere aan een hele waslijst “eisen” moest voldoen en zo geen eerlijke kans kreeg? Of wilde jezelf veranderen voor je partner?…

Wat het ook was, de kans is groot dat die obstakels er nu ook zijn. Denk na over hoe je het liefste met de obstakels van toen was omgegaan. Een onderzoek in 2011 van Prof. Brandstätter heeft aangetoond dat als je over jouw obstakels hebt nagedacht en wat ermee te doen je meer kans hebt om ze succesvol te overwinnen.

Er treed wanneer een eerder obstakel weer verschijnt herkenning op. Die herkenning schijnt ervoor te zorgen dat je eerder doelgericht gedrag blijft/gaat vertonen. Kortom, evalueer je eerdere pogingen om iets te veranderen goed!

Tip 2.

Het is net sinterklaas beste lezer, want nu is het tijd om “uit te pakken”. Alleen zijn het deze keer geen cadeaus die je moet uitpakken, maar je doelen. Uitpakken betekent niets anders dan de lange weg naar jouw einddoel in stukjes hakken. Volgens onderzoek (2004 Kruger en Evans) geeft dit een hoge kans om succesvol jouw doel te halen.

Ik doe het zelf als volgt (check de gratis mini-cursus bij stap 3): ik bedenk echt alles wat er nodig is of kan zijn om mijn einddoel te behalen. Al die losse dingen schrijf ik op, en jij ook! 😉 Dat kan best even wat tijd kosten trouwens.

jezelf positief veranderenVervolgens pak je drie losse A4’tjes. Op de ene zet je begin, op de tweede midden en op de derde einde. Dat zijn de 3 tijdsvlakken waarmee ik graag werk. Uiteraard kun je er ook meer maken als je dat fijner lijkt. Alle dingen die nodig zijn om je doel te bereiken verdeel je vervolgens op een zo logisch mogelijke manier over de 3 tijdsvlakken.

Het zou helemaal fantastisch zijn als je ook echt een deadline aan de tijdvlakken hangt. Of wellicht een eindtijd waarbij sommige acties afgerond moeten zijn. Nogmaals, hoe concreter je alles maakt, hoe meer kans op slager.

Het kan best zijn dat er  dezelfde dingen in 2 tijdsvlakken staan, of in alle drie. Als jou het nodig lijkt om meerdere perioden een bepaald aspect te blijven uitvoeren moet je dat zeker doen. Het eindresultaat is dat je nu op 3 A4’tjes jouw plan van aanpak hebt. Netjes uittypen en printen, ophangen en voilà.

Tip 3.

jezelf positief veranderenLaat anderen jouw planning zien. Mensen schijnen volgens onderzoek obstakels en het falen die te bedwingen, aan omstandigheden toe te schrijven. En tja, elke keer zijn de omstandigheden anders, dus waarom zou het nu niet lukken toch?… Laat daarom anderen naar jouw plan kijken.

Anderen kunnen beter rekening houden met de obstakels die jij kunt tegenkomen. Zij kunnen beter aangeven waarom je wellicht nog even iets harder na moet denken hoe je met een bepaald obstakel wilt omgaan. Of dat je beter een andere aanpak kunt kiezen waarbij je dat obstakel omzeilt.

Wees niet eigenwijs. Luister naar de mensen die naar jouw plan kijken. Je hoeft niet alles zomaar aan te nemen uiteraard, maar sta open voor kritiek. Denk er dan nog eens goed over na, en nog eens, en herschrijf dan eventueel jouw plan van aanpak.

En nu start je verdorie!

project succesvol levenJe leest het goed verdorie, starten jij! Met je eerste stap en snel. Zoveel mensen willen graag veranderen. Heel veel mensen denken er vervolgens serieus over na. Veel mensen bedenken wat ze willen veranderen en hoe. Maar slecht een klein aantal start echt met veranderen.

Waarom is dat toch? Dat kan angst zijn. Angst voor het onbekende. Angst om te falen. Dat je bang bent om iets te doen of te ondernemen wat logisch lijkt, maar ook eng omdat je niet zeker weet wat er gaat gebeuren. Het is iets nieuws, iets buiten jouw comfortzone.

Wees echter gerust beste lezer, doe het nu maar gewoon. Het ergste wat er kan gebeuren is dat het je niet lukt. Dat schijnt juist het moment te zijn waarom mensen nog meer gemotiveerd raken om te veranderen. Om door te zetten, desnoods op een andere manier. Buiten je comfortzone gaan is een advies wat alle grote verander goeroes meegeven. Je leert ervan en je raakt extra gemotiveerd, of het je nu lukt of juist niet.<?p>

Je kunt jezelf een beetje helpen. Een positieve omgeving schijnt bijvoorbeeld te helpen. Ook als je positief ingesteld bent ben je geneigd eerder te starten (2010 Carver, Scheirer, Sergerstrom). Dus als het kan, creëer voor jezelf een fijne omgeving.

Maak als extra motivatie een lijstje met beloningen. Kleine cadeautjes die je jezelf mag geven bij het starten of afronden van een bepaalde stap, en grote cadeaus voor de grote successen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.