goede voornemens

Routines, ze maken jouw leven makkelijker

Routines zijn leuk!

2019 is alweer bijna een maand onderweg. Goede voornemens zijn gemaakt en daar word op het moment door iedereen hopelijk hard aan gewerkt. Stoppen met roken, meer bewegen en gezonder eten staan al jaren bovenaan het lijstje populairste voornemens.

Deze top drie is eigenlijk een lijstje met slechte gewoontes of goede die je aan wilt leren. Routines kunnen daarbij enorm helpen! Ik probeer zelf al een tijdje uit een ochtendroutine aan te leren. Vroeg opstaan of juist uitslapen. Sporten of pas later op de dag…

Aanleren van een routine is meestal niet bepaald makkelijk. Toch voelt zo’n “routine” fijn en geeft mij een gevoel van succes. Lekker voordat de rest van de wereld helemaal wakker is al aan de slag gaan. Alsof je even de wereld voor jezelf hebt. En ik ben productief bezig!

Het is stil en rustig, niemand belt of appt je, weinig afleiding. In je pyjama aan de slag ūüôā¬†Heerlijk.


Waarom helpen routines mij?

project succesvol leven“Goede gewoontes kosten veel tijd om aan te leren maar voelen goed, slechte gewoontes zijn snel aan te leren maar voelen verkeerd”. Een uitspraak die jullie wellicht eerder gehoord hebben.

Routines zijn gewoontes. En 95% van de dingen die we doen vloeien voort uit, of zijn gewoontes. Wanneer je iets wilt veranderen kun je volgens mij het beste een goede nieuwe routine aanleren. Dit in plaats van iets afleren.

Uit mijn ervaringen met lesgeven en coaching heb ik geleerd dat de goede routines en gewoontes vanzelf de oude verdrijven. Je oude gewoontes worden vervangen door betere als het ware. Klinkt ook een stuk logischer dan eerst iets afleren en dan weer iets anders aanleren toch?

Waarom het goed is om een routine te hebben….het is een gewoonte! Als het je lukt om een routine eigen te maken gaat het dus vanzelf. Vanzelf naar de sportschool, vanzelf gezonder eten, vanzelf huishoudelijke taken doen. Ideaal toch? Jouw routine is dan een gedeelte van je leven geworden, of sterker nog, het is jouw leven geworden.


Routines voelen succesvol.

Veel succesvolle mensen volgen vaste patronen en routines tijdens hun dag. Elke dag op hetzelfde tijdstip opstaan, eten, mails beantwoorden, mediteren etc. Een aanrader is om die routines eens te proberen. Zeg maar een 30 day challenge. Lees op mijn blog over mijn 30 day CEO routines challenge.

succesvol

Wat ik gemerkt heb is dat een vaste “gezonde” routine voelt als een prestatie. Een overwinning zeg maar. Het is een heerlijk gevoel om een van te voren gemaakte gezonde en slimme routine te volgen. Het voelt bij mij echt als werken aan jezelf. Ik leef er in ieder geval van op.


Wat is een goede routine?

Een goed routine moet dingen bevatten waarvan jij vind dat ze goed voor je zijn, of dingen waarvan je vind dat je ze moet doen.  Dat kan te maken hebben met gezondheid bijvoorbeeld. Maar ook een routine met betrekking tot werk, sociale contacten, geld of timemanagement kunnen goed zijn.

Pak een stuk papier, de laptop of jouw agenda. Het is tijd om aan de slag te gaan en een goede routine voor jou in elkaar te draaien!

Motivatie: Bedenk waarom je een (andere) routine wilt aanleren. Je hebt inspiratie en motivatie nodig om het vol te houden voor het een gewoonte word. Denk bijvoorbeeld aan je gezondheid, meer gedaan krijgen, meer verdienen of minder stress en chaos.

Maak eerst een planning voor de ochtend. Hoe jij je dag start is enorm belangrijk voor de resterende tijd die je hebt. Bovendien is het slim om niet alles direct om te gooien. Stapje voor stapje veranderen is echt beter dan direct alles. Het is makkelijker je motivatie te behouden en die kan zelfs groeien als je jouw ochtendroutine aangeleerd hebt.

Schrijf nu eerst op wat je echt moet doen s’ochtends. Dus opstaan uiteraard, ontbijten (extreem belangrijk), douchen, misschien heb je kinderen en moeten die ontbijten of aangekleed worden. Geef de dingen die je opgeschreven hebt een tijdstip waarop jij ze wilt gaan doen.

Noteer als laatste wat je graag zou willen doen. Geef ook die dingen een plek en tijd.

TIP zet ergens op jouw lijstje dat je in de ochtend nadenkt en opschrijft welke 3 dingen je graag zou willen doen/bereiken die dag. 


 

Jouw schema zou er nu bijvoorbeeld zo kunnen uitzien:

6:45 opstaan en douchengezonder eten

7:00 ontbijt maken, 2 volkoren boterhammen met iets hartigs en een stuk fruit. Bakje koffie erbij

7:30 tandenpoetsen en opmaken/haren doen. (noem ik fruttelututten)

7:40 bedenken welke drie dingen ik wil bereiken vandaag.

7:50 paar mails beantwoorden

7:55 rustig jas aan en naar werk.


 

Nu volhouden en doorzetten!

Bedenk eerst beste lezer, dat een routine iets persoonlijks is, en per dag kan vari√ęren. Toch is het goed om zoveel mogelijk iedere dag dezelfde routine aan te houden waar mogelijk. Je leert iets eerder aan door het te herhalen, dus hoe vaker je hetzelfde doet, hoe sneller je er een gewoonte van maakt.

Geniet vooral ook van jouw routine, dat het lukt. Je zult je echt fijner, fitter en gelukkiger gaan voelen. Zeker weten!  En mocht je kinderen hebben, mocht je het nog niet weten, kinderen hebben heel veel baat bij routines en regelmaat.

Ik ben zelf enorm gemotiveerd geraakt door het succesgevoel wanneer ik elke dag al mijn taken uitgevoerd heb. Een routine geeft dus ook motivatie en honger naar meer. Je creeert een groei mindset.

TIP: druk nooit op de snooze knop! Zo start je de dag met een overwinning in plaats van een mislukte poging vroeg op te staan.

goede voornemensDe voordelen.

Ja ja, de voordelen van routines. Nu is het moment dat je bewijs geleverd krijgt dat de voordelen ook echt bestaan. Wetenschappelijk aangetoond nog wel. Want er zijn veel studies geweest naar gewoontes en routines. 

De voordelen van bijvoorbeeld alleen al een ochtendroutine zijn inmiddels ruimschoots bewezen.  Kijk het filmpje maar eens en luister maar eens goed naar alle voordelen. Er word aan meerdere studies gerefereerd waar de voordelen voor onder andere je gezondheid aangetoond zijn.

 


Mijn eigen dagelijkse routine….

routines Mijn routine is vrij simpel zoals je in de foto kunt zien. Voor mij werkt dit, al denk ik wel dat ik er nog wat specifieke dingen aan ga toevoegen binnenkort. Zo staat er niet op dit A4tje dat ik elke dag 3 dingen wil bedenken die ik die dag wil bereiken.

Je kunt het dus zo simpel maken als je wilt. Uitgebreid is beter, maar beter iets dan helemaal niets toch?! Wat voor routine je ook bedenkt, en hoe gedetailleerd die ook is….je bent goed bezig want je bent ermee gestart.

Onthoud dat een goede routine maken tijd en aandacht nodig heeft en moet groeien. Een goede routine groeit.

 

“maak er een mooie dag van of niet, aan jou

 


 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.