veranderingen

7 Veranderingen die werken

Kleine simpele veranderingen

Het is inmiddels alweer drie kwart jaar geleden dat ik besloot mijn leven anders in te richten. Gezonder, simpeler en productiever. Jij wilt waarschijnlijk ook wel iets aan jouw leven verbeteren. En als je mijn post “veranderen, 11 tips die helpen” hebt gelezen, wil je op termijn wellicht zeer grote veranderingen maken.

Mijn dromen waarmaken. Die taak zag ik in eerste instantie als een enorm obstakel, een gigantische berg die ik moest beklimmen. Hoe ga ik ooit €500.000 sparen voor mijn pensioen, of een vetpercentage van 15% krijgen? Inmiddels heb ik 3 dingen ontdekt die helpen met die veranderingen.

  1. Geloof dat het mogelijk is, waarom immers is dit voor anderen wel mogelijk en voor mij niet.
  2. Motivatie, ik herinner mezelf op allerlei manieren er constant aan wat mijn doelstellingen zijn.
  3. Kleine stapjes, hieronder de eerste 7 van de vele die zullen volgen. En 2 stappen die op mijn “binnenkort-to-do-list” staan.

1. Lid worden van een sportschool om de hoek

Ik ben inmiddels al lid geweest van 4 sportscholen in mijn leven. Maar het lidmaatschap wat ik bij de laatste had, was zijn geld dubbel en dwars waard. Elke week ging ik 3 a 4 keer fanatiek aan de slag. Deze sportschool was zeker niet de goedkoopste in mijn woonplaats, maar wel super dichtbij en 24u per dag open. Ik wandelde letterlijk 5 minuten en dan kon ik elk moment van de dag aan de slag.

Het punt is, het was dichtbij. Makkelijk dus, veranderingenweer een obstakel minder om niet te gaan sporten. Geen lange rit door het verkeer met de auto of 10 minuten door de regen met de fiets. Hoe makkelijker je het jezelf maakt, hoe eerder je gaat. Punt! Bij mij werkte dit erg goed.

Inmiddels heb ik mijn abonnement opgezegd. Mijn beide dochters gaan studeren en dan is dat geld dat maandelijks afgeschreven word door de sportschool, beter aan hun besteed. Echter ben ik niet gestopt met sporten.

Ik heb een simpele app gevonden die zegt welke oefeningen ik moet doen. De duur van een training kan ik daarbij zelf kiezen. Daarnaast leg ik alles wat ik nodig heb netjes klaar. Mooie sportkleding, handdoekje, bidon. Ik kan mezelf zo omkleden en aan de slag. Hoe minder tijd de voorbereidingen voorafgaand aan het sporten duren, hoe sneller ik ga sporten merk ik. Probeer het zelf ook maar eens.


2. Je eetpatroon aanpassen

Ik heb al mijn hele leven veel gegeten. En, ik heb geluk, ik word er niet dik van. Op zich beweeg ik door mijn beroep als tennislaar best veel en dus verklaart dat het feit dat ik kan eten wat ik maar wil.

Echter, gezond leek mij anders. Van drie keer per dag pizza krijg je nou niet perse al je vitamines binnen. Ik heb met hulp van het internet zelf een eetschema gevonden en wat aangepast.  Daarna heb ik het laten checken door een bevriende voedingsdeskundige, Hanna van Houdt van “Voedietist“.

Zij heeft mijn schema met mij doorgenomen en wat aangepast. Zelf had ik nog nooit eerder een voedingsexpert geraadpleegd, maar het gaat wel over mijn lichaam Dus voor je aan een eetschema start, raadpleeg een expert. Wel zo verstandig. Ik merk nu dat ik veel meer energie heb, dus ga vast zelf op onderzoek uit op internet en stel een voorlopig eetschema op.


3. Word een boekenwormveranderingen

Lezen?…daar heb ik altijd een hekel aangehad. Stipboeken, dat was het. Echter is een eigenschap van succesvolle mensen dat ze veeeel lezen. En ik zal je nog wat vertellen…. ik vind lezen tegenwoordig leuk! Het is een fijn gevoel om over interessante onderwerpen te lezen.

Opeens weet je na een half uurtje lezen meer dan dat je een half uur eerder wist. Tegenwoordig moet ik mezelf ervan weerhouden om niet teveel boeken te kopen. De stapel boeken die er nog liggen eerst maar eens uitlezen.

Probeer het zelf maar eens, mocht je lezen nog niet leuk vinden. Zelf lees ik graag voordat ik ga slapen even, maar als jij liever een ander tijdstip leest, ga je gang. Mijn doel is om elke dag minimaal 10 pagina’s te lezen. Lezen geeft mij namelijk het gevoel dat ik mezelf ontwikkel.

4. Word een vroege vogel

veranderingenEén van de veranderingen waar ik direct heel veel voordelen  van ervaarde, was minder slapen. Voor mij betekende dat eerder opstaan. Dus in plaatst van 10 uur opstaan, (mogelijk omdat ik in de middag en avond werk) om 8 uur opstaan. Ik slaap nu tussen de 7 en 8 uur. Omdat ik vroeger opsta lijkt mijn dag veel langer.

Ik heb vaak al van alles gedaan voor ik met werken begin. Toen ik langer bleef liggen had ik vaak het gevoel dat ik alleen maar werkte de hele week. Ploeterend van de ene dag naar de volgende tot het eindelijk weekend was. Binnenkort ga ik een ritme proberen die gebaseerd is op het YouTube filmpje in deze link. Ik hou jullie op de hoogte. Ondertussen, kijk of je zelf ook wat eerder uit bed kunt komen. Het is wel even wennen 😉

5. Ga 1 keer per week boodschappen doenveranderingen

Je kent het gezegde wel: “nooit boodschappen doen met een lege maag”. Volgens onderzoek koop je aanmerkelijk meer dan wanneer je net gegeten heb, net als dat je elke dag langs de supermarkt gaat. Supermarkten zijn experts als het gaat om jou te verleiden extra spulletjes te kopen.

Daarom was 1 van de beste veranderingen voor mijn portemonnee dat ik voortaan nog maar 1 keer in de week naar de supermarkt ga. Ik maak thuis een lijstje van wat ik wil kopen, en…IK HOU ME ERAAN! Heus als de bananen in de reclame zijn in plaats van de appels die ik wilde halen, wissel ik wel eens.

Daarnaast koop ik alles nu bij de Lidl of Aldi in plaats van duurdere supermarkten. Ik eet veel maar het lukt mij meestal om voor minder dan €20,- voor 5 dagen boodschappen te doen.

6. Maak een visionboard

Via alle informatie die ik inmiddels opgedaan heb over zelfontwikkeling, weet ik dat veel mensen een visionboard maken. Dus lekker een uurtje in tijdschriften plaatjes en teksten uitscheuren. Plaatjes en teksten die jou motiveren om aan jouw doelen te werken.

Vervolgens maak je daaruit een selectie en knip je de schuine randjes er netjes af. Probeer er een mooie collage van te maken. Als laatste regel je een schitterende lijst waar je jouw collage in kunt plakken. Tadaaa…een visionboard.

Ik heb de mijne (zie foto hieronder) in mijn slaapkamer gehangen. Elke dag dat ik opstaan helpt een blik op mijn visionboard motivatie te vinden om te werken aan mijn veranderingen op weg naar mijn dromen. Ik vind het serieus enorm inspirerend.

veranderingen

7. Maak alles zo makkelijk mogelijk voor jezelf

Het is echt lastig om sommige veranderingen in jouw leven tot een gewoonte te maken. Mij helpt het door alles makkelijk te maken. Neem sporten bijvoorbeeld. Ik heb een app, dus ik hoef zelf niet te gaan bedenken wat ik voor oefeningen ga doen.

Mijn schone sportkleren liggen al samen met mijn sportschoenen en handdoek klaar in mijn kast. Als ik eerst alles bij elkaar moet zoeken, werp ik mezelf een extra barrière die ik moet overwinnen voor ik kan starten. Door alles makkelijk te maken neem ik die in ieder geval weg.

Nog een goed voorbeeld is dat ik altijd een boodschappentas achter in mijn auto leg. Zo weet ik zeker dat ik mijn weekboodschappen mee kan nemen en niet even snel een paar dingetjes haal. Net als het boek dat ik wil lezen. Dat ligt al netjes naast mijn kussen op me te wachten tot ik vanavond ga lezen. Dus neem echt elk obstakel dat je weg kunt nemen, ook echt weg.

veranderingen

Things to do list

Binnenkort staan er 2 dingen die ik wil doen of in ieder geval wil uitproberen op mijn agenda. De eerste is het uitprinten van mijn visie en dromen. Ik heb inmiddels een fotolijst gekocht om het printje in te doen. Even nog een mooi lettertype uitzoeken, printen en een goede plek vinden om de lijst op te hangen.

Het tweede item op mijn lijstje, is wel een leuke voor jullie om te volgen. Ik ga een klein beetje aangepaste versie proberen van “CEO Morning & Night Routines“. In het kort is dit een volledig dagritme wat succesvolle CEO’s zoals onder andere Bill Gates volgen. Met wat kleine veranderingen houd dat voor mij het volgende in:

  • In bad om te ontspannen voor je gaat slapen
  • Licht in de huiskamer alvast dimmen voor je naar bed gaat
  • Telefoon en tablet buiten mijn slaapkamer opladen
  • 6:30 uur opstaan
  • 10 minuten sporten
  • 3 dingen opschrijven die ik die dag wil bereiken
  • in de ochtend klusjes zoals afwas, de vuile was doen etc.
  • zelfde soort outfit dragen in mijn vrije tijd
  • emails checken
  • dagplanning maken

Kijk via de link “CEO Morning & Night Routines” maar alvast wat mensen die het geprobeerd hebben ervan vinden. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het bij mij gaat.

3 gedachtes op “7 Veranderingen die werken”

  1. Hanneke

    ik heb ook een vision board gemaakt. Leuk om naar te kijken!!! En motiverend.

    1. Leuk om te horen dat er meer mensen mee bezig zijn op dit moment. Weet je al wat jouw droom is?

  2. Pingback: Het verhaal achter Project Succesvol Leven |

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.