gezond leven

Gezonder leven

Stap voor stap gezonder leven, makkie!

En hier praat een vent die tot een jaar geleden zo’n 3 pizza’s per dag naar binnen werkte. Lekker makkelijk dat gezonder gaan leven. Nou, niet echt dus.

Ik ben letterlijk 20 jaar geleden een half jaar verslaafd geweest aan whoppers van de burger king. Elke werkdag 1. Ik kwam er pas vanaf toen ik op een andere locatie ging werken en er nooit meer in de buurt kwam. Vaste gewoontes doorbreken, zeker met betrekking tot eten en relaties, is gewoon heel erg moeilijk.

gezonder

1. Wie het kleine niet eert…..

Gezonder leven, toch willen we het allemaal. Een fitter slanker lichaam. Of veel energie. Echter, door alleen wat gezonder te eten en meer te bewegen kom je er niet. Waarom dan niet?

Nou, het volhouden van die gezondere levensstijl is dus extreem moeilijk. Jij bestaat immers uit een lichaam, maar ook een geest. En daar zit het hem in. Als je geest oké is met jouw nieuwe levensstijl, dan is jouw lichaam dat ook. Je geest is namelijk de baas.

Die baas houd meestal niet van een rigoureuze verandering, dus ga gezonder leven in fases. Kleine stapjes en geen grote. Uit onderzoek is gebleken dat je stap voor stap veranderen veel makkelijker volhoud dan alles in 1 keer omgooien. Start bijvoorbeeld met een gezonder diner in plaats van ook je ontbijt en lunch aan te passen, en nog dan 4 keer sporten in de week erbij. Rustig aan…komt goed.

gezonder

2. Een vast tijdstip vinden.

Het is belangrijk om te beseffen dat nieuwe gewoontes aanleren lang kan duren. In een onderzoek bij 300 mensen die meer wilden gaan sporten, bleek de snelste daar 8 dagen, en de langste er meer dan een jaar over te doen.

Wel zeiden veruit de meeste deelnemers een vaste routine fijn te vinden. Vaste routines of acties op…jawel, vaste tijdstippen. Wanneer je vaak genoeg op vaste tijden in jouw week jouw gezonde routines herhaalt word het sneller een gewoonte en geen opgave. Dan ben je echt hard op weg om gezonder te worden!

De keerzijde is dat je ook slechte gewoontes hebt. “Zitten is het nieuwe roken” tegenwoordig. Laten we vooral ook de smartphone en netflix niet vergeten.

Beter leg je af en toe op een vast tijdstip je telefoon weg, kap je even met social media, en kom je in beweging. Ga een stuk wandelen of fietsen bijvoorbeeld. Of nog beter, laat je telefoon voor je werken door een app te downloaden die je aanspoort meer te bewegen.


3. De mens is niet gemaakt om stil te zitten.gezonder

Een cliché wellicht, maar je ieder mens is gezonder als hij/zij genoeg beweegt en sport. Dus inderdaad elke dag even een wandelingetje, eventueel met de hond. En plan 2 keer per week een moment in waarin je kunt sporten.

Er zijn vast genoeg leuke actieve sporten die jij wellicht wilt beoefenen. Meld je aan bij een sportclub bij jou in de buurt en sport.

Tegenwoordig is het ook hip om zelf thuis te sporten, of in het park. Wat kennis van trainingsleer is dan wel aan te raden in plaats van dat je zo maar iets doet. Wat echt een goede aanrader is, is om het boek “de Fit methode” aan te schaffen en te lezen. Met iets over 300 pagina’s ben je wel even zoet. Daarna ben je prima in staat om een goed trainingsschema voor jezelf in elkaar te zetten.

Verder kunt ook elke dag een korte workout doen. Genoeg apps die je op weg kunnen helpen op een inspirerende leuke manier. Probeer er gewoon een paar uit.


gezonder4. Eet en drink gezonder.

Wat een dooddoener, eet en drink gezonder. Maar goed. De kenner spreekt uit eigen ervaring hier. Een bepaald eetpatroon is een gewoonte, en een gewoonte leer je niet zomaar af helaas. Maar ik weet dat het je gaat lukken, je hebt immers een doel voor ogen.

En misschien heb je ook al een “visionboard” gemaakt met plaatjes over “gezondheid en lichaam”,  die je eraan herinnert waarvoor je het doet en je helpt gemotiveerd te blijven!

Wat ga je dan eten vraag je jezelf misschien af. Met die vraag worstelde ik ook best lang. Uiteindelijk ben ik me op het alleswetende internet gaan verdiepen in weekschema’s met betrekking tot eten.

Dit was de basis voor wat uiteindelijk met hulp van Hanna van Houdt is uitgewerkt tot mijn huidige schema. Dat schema probeer ik me zo goed mogelijk aan te houden, al heb ik soms ook m’n guilty pleasures.


5. Hou van jezelf.

De laatste tip klinkt misschien raar. “Hou van jezelf””….toch is dit 1 van de belangrijkste tips. Je lichaam luistert immers naar je geest. Als jij niet happy bent zal je eerder in oude gewoontes vervallen.

Stiekem even langs de Mac Drive, een pizza in de oven gooien of teveel alcohol drinken. De terugval ligt altijd om de hoek. Vergeet niet hoe goed je het nu eigenlijk al voor elkaar hebt.

Ga eens zitten en bedenk alle dingen waar jij eigenlijk dankbaar voor bent. Je kinderen, het dak boven je hoofd, wellicht de auto voor je deur of het knusse huisje waar je in woont. Overal om je heen zijn dingen om dankbaar voor te zijn. Geluk komt vooral van binnen. Lukt het jou om blij te zijn met jezelf en het leven dat je nu leeft, dan ben je gelukkiger. En gelukkiger betekent gezonder!

“praat tegen jezelf, alsof je tegen iemand praat waarvan je houd”persoonlijke ontwikkeling

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.