gewoontes

4 Gewoontes die werken

Concrete tips in jouw voordeel.

Zelf ben ik niet zo erg van het zweverige. Zo geef ik zelf ook geen tennisles aan mijn cursisten. Daarnaast probeer ik ook zo min mogelijk zweverige artikelen te schrijven hier. Vandaar als vervolg van “7 veranderingen die werken” , deze post, “4 gewoontes die jou kunnen helpen”!

Het zijn alle 4 dingen die ik al uitgetest heb en die zo bevallen zijn dat ik ze nog steeds doe. Het zijn mijn gewoontes geworden. Sommige van deze 4 gewoontes zul je echt bij denken :” is die jongen gek geworden?”. En er zullen onder de “ik hou van stevig doorrijden” types vast wat haters zitten als je alles gelezen hebt.  Laten we van start gaan.

gewoontes

1. Word vriendjes met de vrachtwagenchauffeurs.

Om direct maar met de deur in huis te vallen, zuiniger rijden scheelt een berg geld. Dat is echt niet normaal! Vooral als je langzamer rijd op de snelweg.

Een simpel rekensommetje laat zien dat hard rijden extreem onzuinig is. Een auto die 130 kmph rijd in plaats van 120 kmph verbruikt al bijna 20% meer benzine mensen. Vergelijk het met 100 kmph en je verbuikt bij 130 kmph bijna een derde meer brandstof.

Daarnaast valt het allemaal best tegen met de tijdwinst die je boekt als je harder rijd. Het is zo dat naarmate je harder rijd, de luchtweerstand sneller groeit in vergelijking met jouw toegenomen snelheid. Dat word ook wel exponentiële groei genoemd. Tel daarbij op dat meeste auto’s bij 90 kmph het efficiëntste rijden, en de conclusie is snel gemaakt. Ik rij nu ook echt tussen de 90 en 100 kmph. Tussen de vrachtwagens ja. 🙂

2. Neem de gewoontes van ijsberen over.

 

IJsberen leven in een ijs en ijskoude omgeven. Gelukkig zijn die stakkers daarop gebouwd Sterker nog, al het meer dan 10 graden boven nul is nemen ze geregeld een duik in het ijskoude poolwater. Wij mensen zijn toch wel iets warmer weer gewend gelukkig.

Maar in de ochtend de laatste 5 seconden van je douche even de kraan koud zetten heeft veel voordelen. Zo stimuleert het jouw immuunsysteem, bevorderd het de bloedcirculatie, helpt het spataders te voorkomen, maakt het je wakker (gegarandeerd!) en je word gelukkiger.

Een universiteit in Virginia, Verenigde staten heeft aangetoond dat een koude douche het gedeelte van je hersenen stimuleert wat jouw gelukkig laat voelen. Zelf vind ik het vooral lekker omdat ik na een ochtenddouche vol energie de badkamer uit knal. Ik heb dan overal zin in!


3. Drink water in plaats van frisdrank.

gewoontesKijk, ik lust best een lekker glas cola op z’n tijd. Niks mis mee. Maar vergeleken met water kleven er best veel nadelen aan (veel) frisdrank drinken.

Nu zijn we bezig een positievere mindset te ontwikkelen dus laten we het dan niet over de nadelen van frisdrank hebben. We bespreken gewoon de voordelen van water drinken. Bij deze de bewezen voordelen op een rijtje:

  • Je krijgt een gezondere huid
  • Het helpt je gewicht te verliezen
  • Het spoelt je lymfesysteem door
  • De productie van nieuw bloed en spiercellen neem toe
  • Drink op een lege maag eerst water, en je neemt beter voedingsstoffen op
  • Het helpt tegen een kater

Drink me een ongeluk aan thee, kraanwater en bronwater de laatste tijd. Of het daardoor komt geen idee, maar ik weeg wel uit het niets 2kg minder.

4. Ga tanken bij de Makro.

Nu zijn er niet overal Makro tankstations in Nederland. De locaties kun je via deze link vinden. Een feit is wel dat ik veel geld bespaar door daar te tanken.

Mijn werk is ook best een stukje rijden dus ik zit veel en lang in de auto. Op het moment dat ik dit schrijf kost een liter diesel bij de Makro €1,26. De meeste tankstations in de steden zitten rond de €1,33 per liter en langs de snelweg is dit soms bijna €0,10 meer nog.

Wat je per tank bespaart lijkt niet zoveel, tel alles op aan het einde van het jaar en je zult er anders over denken. Alle beetjes helpen, ook de kleine beetjes.

“Alle beetjes helpen!”persoonlijke ontwikkeling

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.