10 tips

10 Tips om je gezondere levensstijl vol te houden.

Waarom een gezondere levensstijl zo lastig is.

Oud en nieuw is geweest, de goede voornemens zijn gemaakt. Dus vol energie en motivatie het nieuwe jaar in knallen. Deze keer op het programma, gezonder leven. Tenminste, dat wil je graag proberen en als het even lukt volhouden, die gezondere levensstijl.

Nu moet je weten dat je al trots mag zijn als je überhaupt start met een gezondere levensstijl.  Je levensstijl veranderen is al lastig zat en het vooruitzicht van al die veranderingen in je leven schrikt al een hoop mensen af. Ze beginnen er niet eens aan!

Succesvol je levensstijl veranderen kost ook tijd. Gemiddeld 66 dagen (onderzoek 2010) schijnt. Dat is de tijd die de gemiddelde Nederlandstalige nodig heeft om van een verandering een gewoonte te maken. Voor het een onbewuste routine is geworden zeg maar.

10 tipsIn die 66 dagen zal je vele obstakels tegenkomen die je van je pad sturen, en er uiteindelijk toe kunnen leiden dat je maar helemaal stop met je goede voornemens. Een etentje, vriendinnen die zeuren dat je ook “gezellig” een wijntje (of 2) moet meedrinken, rokende collega’s of sceptische familieleden. Overal zijn valkuilen en liggen gevaren op de loer.

Gelukkig zijn er ook handvatten om je te helpen. Tips en weetjes die jou kunnen ondersteunen om vol te houden waaraan je begonnen bent. Dus zonder verder oponthoud, 10 tips waarvan jij gaat profiteren.


Tip 1, hou een dagboek bij.

Als je bijhoud wat je aan het doen bent, kun je ook zien of je bereikt wat je wilt bereiken. Je kunt jezelf en je gedragingen toetsen zeg maar. Ook kun je op deze manier beter je startsituatie in kaart brengen. Als je startpunt duidelijk is, kun je ook beter bedenken wat je moet doen om jouw doelen te halen.

dagboek bijhoudenDaarnaast kun je ook beter zien waar je moet bijsturen, waar je de mist in gaat. De situaties waarin dat gebeurd leer je dan ook eerder herkennen. Aan de hand daarvan kun je bedenken wat je zou kunnen doen als je dit obstakel weer tegenkomt. Dit vergroot de kans op succesvol doelgericht gedrag. (onderzoek 1994 Buehler, Griffin, Ross) En een dagboek bijhouden…… is ook gewoon heel leuk en leerzaam!


Tip 2, ga een verbintenis aan.

contract aangaanDit houd gewoon in dat je een extra stok achter de deur creëert voor jezelf. Bijvoorbeeld door je ambities met anderen te delen. Zij zullen willen weten hou het gaat met jou, en naar je vooruitgang vragen. Omdat het rot voelt wanneer je moet melden dat je nog steeds elke avond uit eten gaat bij de Mac Donalds, en je geen steek bent opgeschoten. Die druk kan ervoor zorgen dat je 2x nadenkt voor je weer een bezoekje aan “de Grote Gele M” brengt. 

Hetzelfde kan werken met een contract dat je ondertekent. Gewoon een simpel document met daarop jouw plan van aanpak om jezelf een gezondere levensstijl aan te meten. Dit is ook iets wat meerdere cursussen voor zelfontwikkeling graag toepassen. Nu weet je waarom dit is 🙂


Tip 3, pas je omgeving aan.

Klinkt raar niet, je omgeving aanpassen 😉 Laat het mij je uitleggen. Op weg naar je werk loop je standaard langs de frietkraam. Die friet van die specifieke kraam smaakt best, dat weet je omdat je daar altijd frites haalde. Dus erlangs lopen is de kat op het spek binden.

creëer je omgeving Je kunt ook een blokje omlopen zodat je jezelf niet in de verleiding brengt om daar even snel een frietje of kroketje te scoren. Jezelf niet blootstelling aan verleidingen is natuurlijk een super simpele manier om jezelf niet te laten verleiden. Makkie!

Het is namelijk bewezen dat mensen normaal gesproken niet overgeleverd zijn aan de omstandigheden. We zoeken actief (vaak onbewust) een omgeving uit die aan onze behoefte voldoet. Het fijne van ervan is dat je dus ook bewust een gezondere omgeving kunt proberen uit te zoeken. Loop tijdens je pauze met werk bijvoorbeeld eens een rondje buiten waar de vogeltjes fluiten, in plaats van jezelf in een stoel naast de bedrijfs-cafetaria te zetten.


Tip 4, leid je aandacht af van verleidingen.

Kun je om wat voor reden dan ook de situatie waarin je jezelf bevind, niet naar je hand zetten?… Leid dan je aandacht af. Je moet bijvoorbeeld naar een bedrijfsborrel. Je staat daar lekker te kletsen met je spaatje rood, en dan worden er snacks gebracht. Bitterballen!!! Niet echt de gezonde snack die je in gedachte had.

Vluchten kan niet, je bent er pas een half uur en je baas en jouw collega’s verwachten wel van je dat je voorlopig nog blijft. Probeer dan in ieder geval niet naar de schaal bitterballen te kijken, ook niet als een serveerster ze komt aanbieden. Focus je eerder op je gesprekspartner en waar jullie het net over hadden.

aandacht afleiden van verleidingenLukt of kan ook visueel negeren niet, geef een verleiding dan een andere betekenis. Maak jezelf wijs dat die bitterballen smerig zijn, te koud in de frituur gegooid waardoor ze waarschijnlijk vol frituurvet gezogen zijn. Of zie ze als een letterlijke test. Vertel jezelf dat die bitterballen een goede test zijn voor je zelfbeheersing. Dat je deze test goed gaat doorstaan.

Lezen bij de tandarts waar je bang voor bent, lezen in het vliegtuig bij vliegangst, een glas water drinken bij een hongergevoel. Allemaal voorbeelden van afleiding. Het gaat erom dat je niet gaat denken om toe te geven. Afleiden kan dan hartstikke goed werken.


Tip 5, denk goed na over de spijt die je gaat hebben als je wel in de fout gaat.

gezondere levensstijl

Het blijkt dat als je dat doet het veel minder waarschijnlijk is dat je de fout ook echt ingaat. (onderzoek 2008 Sandberg & Connor) Dus voel je vooraf vreselijk schuldig als je in gedachte die tompouce niet afslaat bij de koffie. Denk aan het gevoel van falen als je het laatste stukje van dat heerlijke roze korstje weg kauwt.  Grote kans dat je jezelf bedenkt en die roze calorieënbom aan je voorbij laat gaan.


Tip 6, automatiseren van je gedrag.

Zelfregulatie, oftewel je gedrag, gevoelens en emoties veranderen kost veel energie. Door consequent te zijn in je gedrag voor een gezondere levensstijl zal het steeds minder energie gaan kosten. Het worden routines die automatisch gaan. De uitdaging is dus om bepaalde gedragingen je eigen te maken. Een deel van je leven.

succesWanneer je steeds meer automatisch gaat doen kost het per definitie minder energie. (onderzoek 2003 Baumeister & Vohns) Alleen zoals je bij de intro van deze post kon lezen, kost het gemiddeld 66 dagen voor iets automatisch gaat. (onderzoek 2010 Lally, van Jaarsveld, Potts & Wardle) Best even doorbijten ruim 2 maanden dus.

Voordeel, als je het eenmaal lukt om een gezondere levensstijl aan te nemen word alles wel veel makkelijker. Het is jouw levensstijl geworden namelijk, de manier waarop je leeft. Ik weet dat je het kunt beste lezer.


Tip 7, slaap, mediteer en rust goed uit.

Zoals je bij tip 6 kunt lezen kost dit hele gedoe nog best wat energie. Genoeg slapen maar vooral goed slapen is dus een goede tip om je gezondere levensstijl beter vol te houden. Bovendien is er bewijs dat te weinig slaap er eerder voor zorgt (55% meer kans) dat je aankomt! Een goede nachtrust heeft veel meer voordelen dan je  eigenlijk denkt.

Daarnaast is …tromgeroffel…mediteren goed voor je??! Wie zei dat?! Ik als super nuchtere Hollander was natuurlijk direct kritisch. Beetje zweverig lopen doen zeker. Maar goed, het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat mediteren goed is voor een mens. Geen speld tussen te krijgen. (onderzoek 2004 Schmeichel)

Dus ook ik ben ergens in 2018 begonnen met mediteren. Als lompe boer op het gebied van mediteren maar even wat apps bekeken en de Headspace app beviel mij wel. Sterker nog, het is inderdaad best prettig om na het wakker worden 10 minuten te mediteren. Ik heb het idee dat ik daarna beter bestand ben mentaal tegen wat er die dag op me af gestuurd word. Wie had dat gedacht :p


Tip 8, probeer creatief met moeilijke situaties om te gaan.

Eens even een paar voorbeelden bedenken. Hmmm… Stel je hebt een stuk appeltaart voor visite in het weekend staan, zet die dan achteraan in je koelkast in plaats van pontificaal vooraan. Minder kans dat dat stuk op magische wijze al voor het weekend in jouw maag beland.

vroeger opstaanMoeite met vroeg opstaan?…Leg je telefoon met alarm buiten bereik. Dus leg dat ding zover weg dat je uit bed moet om erbij te kunnen. Of zet 2 wekkers om je wakker te maken.

Lopen mensen maar aan je hoofd te zeuren dat je ook gezellig een drankje (lees wijn/bier/alcohol) mee moet drinken?… Neem gewoon een alcoholvrije variant. Ik weet eigenlijk niet of er alcoholvrije wijn bestaat…bier in ieder geval zat!

Regent het op je hardloopavond? Zoek op je mobiel een zwembad in de buurt uit en ga een keer zwemmen. Het is maar net hoe je met problemen omgaat. Zoals mijn werkgever wel eens zegt, er zijn geen problemen. Er zijn uitdagingen.


Tip 9, til niet te zwaar aan een misstap.

gezondere levensstijlNatuurlijk wil je alles goed volhouden. Nooit meer afwijken van het door jou gekozen pad en gezondere levensstijl. Maar toen was er kerst! Hoe ga je dat doen? De druk van familie en vrienden om lekker te komen eten, en we weten, we eten dan bijna altijd teveel. En nu?..

Besef je dat we menselijk zijn. Een misstap begaan is niet raar of vreemd. (onderzoek 2003 de Ridder) Als je een zero-tolerance instelling hebt, zwart-wit, goed-fout dan komt dat je gedragsverandering niet ten goede. Uit studies blijkt dat als mensen dan een kleine misstap begaan, ze meestal helemaal de mist in gaan. “Het is nu toch al niet gelukt, dus dan boeit het niet als ik nog paar keer de fout in ga”mentaliteit komt dan bovendrijven.

Wanneer jij er alles aan doet, er hard voor werkt om jezelf een gezondere levensstijl aan te meten, dan is 1 misstap echt niet het einde van de wereld. Je moet niet teveel in goed of fout denken. Als je een reis begint en halverwege neem je 1 keer de verkeerde afslag, zoek je gewoon weer de juiste weg op. Je staat echt niet weer direct bij het punt waarvan je vertrokken bent.


Tip 10, MAAK EEN GOED PLAN VAN AANPAK VERDORIE!

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Waar experts het over eens zijn is dat een goed omschreven doel hebben, inclusief een plan hoe dat doel te bereiken, 1 van de beste manieren is om je gemotiveerd en gedisciplineerd te krijgen. Dus daar zul je echt mee aan de slag moeten beste lezer. Bij cursussen kun je een uitstekend 4 stappenplan gratis volgen om een goed plan van aanpak in elkaar te draaien. Zeker het proberen waard.


Begin 2019 goed

Zo, nu heb je 10 tips om ervoor te zorgen dat jij gezonder gaat leven. Ik weet zeker dat je het gaat lukken. Er zit een winnaar in iedereen, daar ben ik van overtuigd. Ook in jou! Of je er nu voor het eerst mee aan de slag gaat, of je hebt al wat pogingen gewaagd, onthoud dat elke dag een kans is op een nieuwe start!gezondere levensstijl

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.